Israel Business Magazine

המשך התשובהחלק ב' (מתוך ב' חלקים)@NistarotChat | רב הנסתר בטלגרםההסבר פשוט,כל אד…

המשך התשובה
חלק ב' (מתוך ב' חלקים)
@NistarotChat | רב הנסתר בטלגרם
ההסבר פשוט,
כל אדם שלומד תורה, בעיקר גמרא וראשונים יודע שרבותינו מדקדקים בכל אות, ופעמים שאות אחת שהייתה נחסרת הייתה
יכולה לשנות את כל ההלכה, או את כל הנושא שעליו דנים.
אך כיוון שלא כולכם מכירים את הגמרא והראשונים וכתבי רבותינו,
אשתדל להמחיש את הדברים – עד כמה הדקדוק בכל אות ובכל מילה חזק בתורה שלנו. (ומתוך זה תצא התשובה)
אז ככה,
בספר שמות, פרק יא', פסוק ד' כתוב כך: " ויאמר משה, כה אמר ה': כחצת הלילה אני יוצא בתוך מצרים"
הסבר: משה מודיע למכשפים של פרעה, ולפרעה שב-ע-ר-ך בחצות לילה הקב"ה יצא לתת את מכת בכורות בתוך מצרים.
הגמרא שואלת:
מדוע אמר משה: "כחצות הלילה", ולא אמר: "בחצות הלילה"?
הסבר השאלה: למה משה אומר להם שב-ע-ר-ך בחצות ("כחצות") הקב"ה יצא ויכה בבכורי מצרים, ולא אומר להם שבדיוק בחצות הקב"ה יצא?
והגמרא מסבירה: משה אמר "בערך בחצות" כי חשש שהמכשפים של פרעה לא ידעו מתי הגיעה בדיוק השעה של חצות הלילה, ואם הם יטעו בחישוב מעט ומכת בכורות תתעכב\תקדים לפי הטעות שלהם – הם מיד יאמרו "משה בדאי הוא" (שקרן).
לכן דייק מאד משה ואמר להם "בערך בחצות" כדי שלא יהיה להם פתחון פה שהמכה לא הגיעה בדיוק ברגע של חצות כמו שהקב"ה הבטיח.
כך דרכם של המתעקשים: גם אם הדבר הגדול קרה,
אבל בהחמצה של דקה לפי חשבונם המוטעה, הם כבר יוכלו לטעון משהו, וגם את זה רצה משה למנוע מהם, ולכן דקדק מאד ואמר "כחצות".
וכך בעצם עושים כל רבותינו במשניות, בגמרא, בראשונים – כל מילה שכתבו, מדוקדקת אפילו על אות בודדת, בדיוק כמו משה.
אם למדנו עכשיו יסוד שאכן רבותינו מדקדקים כל כך,
עכשיו אפשר להבין דברי הזוהר גם על ידי דקדוק:
כתוב "כל ישובא מתגלגלא בעיגולא ככדור"
– רשב"י בעצם כתב "ככדור", ולא "כדור", מדוע?
כי הוא דייק מאד בלשונו! העולם שלנו עגול כ-מ-ו כדור, אך לא עגול בצורה מושלמת של כדור.
הסבר:
יש אזורים נמוכים מאד בעולם לדוגמא ים המלח שזהו המקום הנמוך (השקוע) ביותר בעולם, ויש אזורים גבוהים מאד לדוגמא הר האוורסט,
נמצא שלמרות שהעולם עגול כמו כדור, עדיין הוא לא עגול בצורה מושלמת וחלקה של כדור, כיוון שישנם אזורים גבוהים, וישנם נמוכים,
יש הרבה הרים ובקעות בעולם וכל אלו יוצרים מציאות שהכדור עצמו לא מושלם בצורה חלקה, אלא יש לו לפעמים קימורים ולפעמים בליטות, לכן
רשב"י הקדוש נזהר בלשונו וכתב בזוהר "ככדור", משמע דומה מאד לכדור, אך לא חלק באופן מושלם בכדוריותו.
לכן נמנע רשב"י לכתוב "כדור", ודייק לכתוב "ככדור".
לכן אין להביא ראיה מכך שכתוב "ככדור" שבעצם העולם שטוח כמו חצי שקל\חצי כדור, זו הבנה מוטעית.
אלא אדרבה, רשב"י דקדק מאד בזוהר, וכתב "ככדור" כי באמת הכדוריות של העולם לא מושלמת, אם הייתה מושלמת בצורה חלקה, כן היה כותב רשב"י "כדור".
שאלה אחרונה שיש לי אליכם יהודים יקרים,
עכשיו כשמובן וברור לכולנו שרשב"י היה מדקדק מאד בלשונו, אתם באמת חושבים שאם העולם היה שטוח הוא היה מכנה אותו "ככדור" ?
לא יותר פשוט לכתוב "כמטבע" או כ"חצי כדור"?
פשוט שכשרשב"י כתב "ככדור" הוא התכוון למה שכתב, אז כיצד הגיעו אותם ליצנים להסביר ש"ככדור" הכוונה עגול אבל שטוח?
@NistarotChat | רב הנסתר בטלגרם
טיפ קטן,
כתוב "דע מה שתשיב לאפיקורוס", משמע שצריך רק לדעת מה להשיב לכופר,
אך שימו לב שלא כתוב "תשיב לאפיקורוס", משמע שלא צריך להשיב לו בפועל, אלא רק לדעת מה התשובה, כיוון שויכוח עם אפיקורסים רק מחליש ומקרר את האמונה.
לכן חשוב לשים לב להתרחק מהויכוחים בנושאים האלו, ובכל פעם שישנה שאלה אפשר לפנות לחכמי ישראל ולשאול ולקבל תשובות,
אך להתווכח עם האפיקורוס אין טעם, הוא ישאר בשלו כי מטרתו רק להתווכח, ולא לקבל את האמת.
@NistarotChat


View Source

שתפו את הכתבה:

עוד כתבות